RITE of SPRING – EXTENDED med mandlige dansere og ROSE: Rite of Spring – Extended 2 med kvindelige dansere er basseret på Igor Stravinskys berømte værk Le Sacre du Printemps.
For hundrede år siden havde Le Sacre du Printemps urpremiere i Paris. Modtagelsen var, på grund af dens tema og ikke mindst på grund af dens brud på daværende konventioner inden for ballet og symfonisk musik, skandaleombrust og turbulent. Le Sacre du Printemps omhandler et hedensk forårsritual, hvor en ung kvinde danser sig til døde, inden hun skal ofres.

På trods af disse omstændigheder endte netop denne komposition med at blive komponisten Igor Stravinskys mest kendte værk og mange kompagnier og koreografer har fortolket dette værk.

 

Granhøj Dans’ fortolkning

I 2013, i anledning af stykkets 100 års jubilæum, besluttede koreograf Palle Granhøj at prøve kræfter med stykket. Efter en krævende forhandlingsperiode i forhold til rettigheden til at benytte musikken fik han, som den første nogensinde, tilladelse til at indlægge pauser i den 33 minutter lange komposition, og på den baggrund skabte Palle Granhøj den første officielle 1-times udgave af Le Sacre du Printemps: RITE of SPRING – EXTENDED.

Forestillingen blev tildelt Reumert Prisen for bedste danseforestilling i 2014.

Omdrejningspunktet i Granhøj Dans’ forestilling er tabet af uskyld. Publikum oplever syv mænd i overgangsritualer og andre ceremonier, der transformerer drenge til mænd.

 

ROSE: Rite of Spring – Extended 2

Tabet af uskyld er ligeledes omdrejningspunkt i denne forestilling, dog overført til kvindens verden og fortalt via de ritualer som kendetegner den. Motivet (overgangsritualet) og den musikalske grundstruktur er den samme, men – i sagens natur - er resultatet et helt andet. Forskelligt fra mandeudgaven der er med indspillet musik, opføres musikken i kvindeudgaven levende på scenen af det nye stortalent, pianist Maria Eshpai, som sammen med sit instrument bliver en integreret del af forestillingen.

Som vanlig startede Palle Granhøj arbejdet fra nulpunktet og udviklede det via undersøgelsen af sin arbejdsmetode - obstruktionsteknikken - i tæt samarbejde med pianisten og et nøje udvalgt team af internationale dansere, der blev valgt efter velbesøgte auditions i København og Aarhus.

 

Forestillingen henvender sig til et voksent publikum. Unge over 12 år er dog velkomne i selskab med forældre. 

Granhøj Dans er financielt sponsoreret af Aarhus kommune og Statens Kunstfond


Kunstnerisk hold RITE of SPRING - EXTENDED

Koreografi Palle Granhøj i tæt samarbejde med danserne. Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Michal Woznica og Aureliusz Rys | Assistent Mads Møller Andersen | Musik Igor Stravinsky

Kunstnerisk hold ROSE: Rite of Spring – Extended 2

Koreografi Palle Granhøj i tæt samarbejde med danserne. Alina Fejzo, My Marie Nilsson, Carina Raffel, Joy Hall, Sofie Pintzou, Tina Møller og Liv Mikaela Sanz | Pianist Maria Eshpai | Assistent Bill Eldridge | Musik Igor Stravinsky


Pressen skrev om Rite of Spring - Extended

Information, 29. januar 2014.

"Rite of Spring - Extended er en bedrift. En muskelbedrift og en musikbedrift. Og det er en koreografisk bedrift…."

Terpsichore, 26. november 2014.

"Det er en Granhøj forestilling med en tydelig signatur..."

Weekendavisen, 22. november 2013.

"Rite of Spring - Extended er et både originalt, modigt og råt udspil. Ikke for sarte sjæle."

Århus Stiftstidende, 18. november 2013.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Modigt og vellykket balletklenodie"

CPH Culture, 22. april 2015.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Aron Darabont: Årets danser"

Jyllands-Posten, 24. november 2013.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Danset af syv eminente dansere, den ene vildere end den anden. Potent danseteater, WOW !"

Politiken, 23. april 2015.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Lige på kanten. Netop ! Det er Granhøjs bedrift, at det er helt i Sacre´s ånd"

Berlingske, 27. januar 2014

{*} {*} {*} {*} {*}

"en voldsom, modig og maskulin fortolkning."


Pressen skrev om ROSE: Rite of Spring – Extended 2

Information, 28. marts 2015.

"Palle Granhøj er grænseoverskridende ublu i sin nøgendyrkende og blodige kvindekoreografi i ROSE. Men netop derfor er hans greb om Stravinskijs rå offermusik så overbevisende."

Terpsichore, 21. april 2015.

"Granhøj brillerer også denne gang med at skabe billeder, der printer sig dybt ind på nethinden. Jeg vil med glæde anbefale denne lille granhøjske danseperle!"

Weekendavisen, 23. april 2015.

"Om man er til den feminine eller den maskuline udgave er en smagssag. En sand furie på scenen er den russiskfødte pianist Maria Eshpai."

Århus Stiftstidende, 13. marts 2015.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Fantastiske females"

CPH Culture, 23. april 2015.

{*} {*} {*} {*} {*}

"Endnu en Reumert-nominering synes i al fald givet."

Politiken, 24. marts 2015.

{*} {*} {*} {*} 

"Granhøj Dans fortolker balletklassiker på forførende vis."

Berlingske, 9. april 2015. 

{*} {*} {*} {*} 

"I ROSE viser Granhøj Dans originalt, modigt og blodigt overgangen fra pige til kvinde."


 


 

This function will only work properly if cookies have been enabled. In order to display the content, you must enable cookies on your browser and/or accept cookies on this website. OK


 

This function will only work properly if cookies have been enabled. In order to display the content, you must enable cookies on your browser and/or accept cookies on this website. OK

Powered by Søgaard & Co.